(copy 2)

11.02.2015 14:31 Категория: Noutati

COMUNICAT  DESPRE  DESFĂȘURAREA OLIMPIADEI  ZONALE LA BIOLOGIE, CHIMIE ȘI GEOGRAFIE

În data de 07.02.2015, în incinta Facultăţii de Ştiinţe Reale, Economice și ale Mediului, în parteneriat cu Colegiul de Iindustrie Uşoară din m. Bălţi, a fost organizată şi realizată Olimpiada Zonală la biologie, chimie, geografie pentru elevii Colegiilor din Zona de Nord.

În cadrul festivității de deschidere participanţii la olimpiadă au fost salutaţi de către Decanul facultăţii, dl Pavel TOPALĂ, dr. hab., prof.. univ.; dl Vasile ŞARAGOV, prodecan,  dr. hab., conf. univ.; dl Boris BOINCEAN, șeful Catedrei de ştiinţe ale naturii şi agroecologie, dr. hab., prof. cercet.,  dl Mihai MITROFAN, directorul  Colegiului de Industrie Uşoară,  GMÎ;  dna  ZinaidaDOLINŢĂ, director  -adjunct, GDS, masteranzii din gr.DB11M  și  EC11M sub egida dl Vasile BUZDUGAN, dr. conf. univ.

Cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea olimpiadei au dat dovadă de competenţă profesională şi spirit organizatoric în pregătirea setului de materiale (teste, probleme, exerciţii, bareme de  corectare si  verificare).

Proba de concurs a constat din două elemente constitutive: teoretică și practică. Proba la biologie a fost una mai relevantă. Elevii trebuiau să demonstreze cunoștințe profunde privind recunoașterea în poze și după glas a păsărilor și a denumirilor plantelor și animalelor incluse în Cartea Roșie. Concomitent, elementul de noutate a servit și faptul că elevii claselor a X-a au rezolvat testul on-line, fiind o modalitate eficientă, reușită și aplicabilă pentru anul viitor la toate clasele.

Elevii prezenţi la concurs au dat dovadă de cunoştinţe profunde şi abilităţi practice. Este lăudabil faptul că majoritatea pretendenţilor la concurs au rezolvat cu succes sarcinile propuse. Consider că este o latură pozitivă pentru elev, când pleacă acasă cu inima împăcată, că a reuşit să atingă anumite performanţe. Menţionez cu certitudine că orice concurs mai are şi scopul de a evalua succesul şi nu doar insuccesul.

Membrii comisiei de evaluare apreciază, îndeosebi, competenţele următoarelor cadre didactice, discipolii cărora s-au evidenţiat la prezentarea celor mai bune răspunsuri în cadrul concursului (V. Buza, S. Covali- Colegiul Agricol, Ţaul; Z. Dolinţă, I. Vrancean, V. Botnarenco - Colegiul de Industrie Uşoară, Bălţi; S. Mutruc - Colegiul de Medicină, Bălți;  M. Vornicu, V. Șchiopu, D. Borș, V. Tudosiiciuc-Colegiul Agroindustrial, Râşcani; M. Rusu, M. Pîrlii, D. Cernitu - Colegiul Tehnic-Agricol, Soroca; I. Goraș - Colegiul  de Zootehnie şi Medicină Veterinară, Brătuşeni; V. Nosov - Colegiul Pedagogic ”M. Eminescu”, Soroca;  L. Andriuță - Colegiul de Arte  ”N. Botgros”,  Soroca  etc.

  • Profesorii din colegii au participat la Masa rotundă:  Formarea competențelor profesionale prin intermediul diverselor discipline de studiu, având ca moderator pe dna Z. Dolință, dir. adj.,  profesor de biologie, GDS, Colegiul de Industrie Ușoară.

Tematici puse în discuție:

  • Premizele dezvoltării durabile a agriculturii în R. Moldova - Boris BOINCEAN, şef catedră,  dr. hab., prof. cercet.;
  • Dezvoltarea competențelor profesionale prin optimizarea interdisciplinarității - Veronica CARAUŞ,   prof.discip. de specialitate,  GDÎ;
  • Activitatea didactică -  proces  continuu  de  creativitate  a profesorului - Irina VRANCEAN, profesor de chimie, GDD;
  • Activitățile extracurriculare - pilon al procesului didactic - Maria NICORICI, dr. conf.univ
  • A învăța să înveți deziderat al dezvoltării profesionale - Natalia COJOCARI, prof. limba si lit româna GDD;
  • Formarea competenţelor de cercetare la elevi - Zinaida  DOLINŢĂ, dir. adj.,  profesor de biologie, GDS;
  • Formarea competențelor de instruire  programată în predarea disciplinelor (biologie, chimie, geografie) - Florean MIHAI, prof. de fizică şi informatică, GDD.

Toate comunicările au fost bine venite, interesante, utile pentru fiecare participant.

Cea mai reușită generalizare a acestei  discuții a fost efectuată de către dna Natalia COJOCARI, prof. limba si lit româna, CIU care a menționat: ,,Dacă a învăța să înveți este un deziderat al dezvoltării profesionale, iar activitatea didactică este un proces continuu de creativitate a profesorului și activitățile extracurriculare - pilon al procesului didactic, atunci  formarea și dezvoltarea competențelor profesionale vor constitui premisele dezvoltării contunue a omului care va menține  o agricultură durabilă”.

La activitate a asistat și dl Decan al FȘREM,  prof. univ., dr. hab., Pavel TOPALĂ. Dumnealui, de fiecare data,  intervenea cu propuneri, analize și recomandări prețioase pentru care îi Mulțumim.