(copy 2)

05.06.2015 12:25 Категория: Noutati

Metodologia organizării examenului de finalizare a studiilor superioare de licență, promoția 2015, în Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți

Art. I. Dispoziții generale

1.1.  Examenul de finalizare a studiilor superioare de licență se va desfășura în conformitate cu Regulamentul-cadru privind organizarea examenului de finalizare a studiilor superioare de licență (Anexă la ordinul Ministerului Educației și Tineretului nr. 84 din 15 februarie 2008).

1.2.  Pornind de la cadrul legal în vigoare, Ministerul Educației a insistat ca:

- examenul de finalizare a studiilor superioare de licență să fie susținut în modul stabilit de senatele universitare;

- notarea distinctă a cunoștințelor se va face în mod obligatoriu la partea fundamental-teoretică, la cea de specialitate și a abilităților practice demonstrate în lucrarea de licență (teză/proiectul de licență).

1.3.   Examenul de finalizare a studiilor superioare de licență, promoția 2015, în conformitate cu decizia Senatului Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți se va desfășura sub forma susținerii publice a tezelor (proiectelor) de licență.

Art. II. Criteriile de evaluare a cunoștințelor la partea fundamental-teoretică

Evaluarea cunoștințelor la partea fundamental-teoretică se va realiza ținînd cont de următoarele criterii:

  • definirea conceptelor folosite sau relevante pentru lucrare;
  • selectarea și valorificarea literaturii de specialitate, precum și a cercetărilor de actualitate și relevante pentru tema lucrării;
  • adecvarea literaturii de specialitate consultate la tema studiată: relevanță, diversitate, actualitate;
  • prezentarea completă, dar și sintetică a celor mai relevante surse, pe de o parte, și a celor mai recente, pe de altă parte;
  • prezentarea aspectelor controversate, în raport cu care studentul poate manifesta o evaluare critică;
  • prezentarea, analiza și evaluarea critică a respectivului material bibliografic, probînd capacitatea de a formula propriul punct de vedere cu privire la principalele teorii și/sau modele explicative pentru problematica socială care fac subiectul lucrării de licență;
  • prezentarea și analiza principalelor aspecte de ordin teoretic referitoare la strategii, programe, metode și tehnici relevante pentru subiectul tezei de licență;
  • răspunsurile la întrebările Comisiei de licență.

Art. III. Criteriile de evaluare a cunoștințelor la disciplina/disciplinele de specialitate

Evaluarea cunoștințelor la disciplinele de specialitate se va realiza ținînd cont de următoarele criterii:

  • formularea explicită, coerentă a obiectivelor (ce urmărește absolventul să descrie/verifice/demonstreze):
  • formularea clară a întrebărilor cercetării sau a ipotezelor, după caz;
  • utilizarea corectă a metodelor de colectare a datelor de cercetare și a metodelor de analiză a informațiilor;
  • validitatea și fidelitatea instrumentelor de lucru în colectarea informațiilor;
  • validitatea și fidelitatea instrumentelor de lucru utilizate în analiza sau interpretarea datelor/informațiilor;
  • calitatea analizei și interpretării datelor cercetării;
  • calitatea prezentării și analizei datelor;
  • realizarea obiectivelor cercetării;
  • adecvarea răspunsurilor la întrebările comisiei.

Art. IV. Criteriile de evaluare a abilităților practice demonstrate în lucrarea de licență

Evaluarea abilităților practice demonstrate în lucrarea de licență (teză/proiectul de licență) se va realiza ținînd cont de următoarele criterii:

  • conținerea elementelor de noutate și originalitate, precum și modalități de implementare în activitatea practică;
  • calitatea și complexitatea metodologiei cercetării;
  • relevanța practică a studiului efectuat;
  • calitatea prezentării (vizibilitate, grafică, elocvență etc.);
  • argumentarea tezelor teoretice prin date concrete, de fapt, culese și sistematizate de către student;
  • contribuția proprie a autorului la tema abordată în raport cu alte lucrări pe aceeași temă;
  • calitatea reflecțiilor personale pe marginea lucrării și a experienței de elaborare și redactare;
  • respectarea regulilor de structurare a lucrării;
  • respectarea normelor de redactare și a elementelor de stil;
  • prezentarea clară a lucrării și a răspunsurilor la întrebări.

Art. V. Dispoziții tranzitorii

În urma dezbaterilor din cadrul ședinței lărgite a Senatului universitar și Consiliului de Administrație din 27 mai 2015 s-a constatat:

  • Programele (chestionarele) pentru susținerea examenului de licență, care includ o probă de profil și una (pentru monospecialitate) sau două (pentru specialități duble) probe de specialitate au fost aprobate la Consiliile Facultăților în lunile noiembrie-decembrie 2014.
  • Atît proba de profil, cît și cele de specialitate includ subiecte din cîteva unități de curs/module (2-4 unități) din componenta fundamentală (F) și respectiv, din cea de specialitate (S1, S2) a planului de învățămînt.
  • Tematica tezelor de licență, chiar și în cadrul unei specialități, este foarte variată și diferită după conținut. Unele teze de licență au caracter teoretic vădit, în altele predomină caracterul aplicativ. Deseori partea fundamental-teoretică constituie noțiuni fundamental-teoretice cu totul altele decît cele prevăzute în programele aprobate de către Consiliul Facultății.
  • În unele lucrări de licență sînt utilizate un număr redus de noțiuni fundamental-teoretice sau de specialitate, în altele numărul acestora este mai mare, prin urmare subiectele și întrebările care vor fi puse în discuție în timpul susținerii publice a tezelor de licență vor avea ponderi diferite, care deseori îi pot afecta (dezorienta) pe studenți în timpul examinării și influența nota finală distinctivă a cunoștințelor pe cele trei componente de examinare.
  • În cazul instruirii concomitente în două domenii înrudite la ciclul I, examenul de licență trebuie să includă două probe la unități de curs de specialitate, însă tezele de licență țin doar de prima specialitate, ceea ce face dificilă (sau chiar imposibilă) evaluarea celei de-a doua probă de specialitate.

Pentru o evaluare mai obiectivă a cunoștințelor obținute pe parcursul anilor de studii, pentru a exclude factorul de subiectivism din partea examinatorilor în timpul evaluării fiecărei componente în parte, a omite factorul de stres din partea studenților, se propune ca probele examenului de licență și proiectul (teză) de licență să fie evaluate în mod distinct, cu note, în baza scalei de notare, conform recomandărilor Ghidului de implementare al Sistemului Național de Credite de Studii, în modul următor:

1. Catedrele de profil vor identifica cele 2-4 discipline de studiu, în baza cărora au fost alcătuite programele (chestionarele) pentru proba de profil, cît și pentru proba (probele) de specialitate, aprobate de Consiliile Facultăților, în vederea susținerii examenului de licență.

2. Departamentul de Tehnologii Informaționale va calcula, în regim automat, utilizînd Sistemul Informațional „Decanat”, media notelor obținute de către fiecare student în parte la disciplinele incluse la proba de profil (Mp) și mediile notelor obținute la disciplinele incluse la probele de specialitate (Ms1 și Ms2), pe parcursul anilor de studii, cu două cifre după virgulă.

3. Nota medie la fiecare probă din cadrul examenului de licență studentul o poate verifica folosind codul personal de identificare, analog modului de verificare a notelor obținute pe parcursul anilor de studii.

4. Nota finală, acordată în rezultatul evaluării tezei/proiectului de licență (Nl), se determină de membrii Comisiei de licență, ținînd cont de criteriile enunțate în Art. 2-4, în măsura posibilității aplicării acestor criterii. În cazul diferențelor de evaluare, se va face media aritmetică a notelor acordate de către fiecare examinator, cu rotunjirea zecimalelor din media aritmetică.

5. Această notă, care de fapt reflectă, în mod diferit, cunoștințele la partea fundamental-teoretică, la cea de specialitate și a abilităților practice demonstrate în lucrarea de licență (teză/proiectul de licență) va fi luată în considerație la calculul notelor finale acordate tuturor probelor de evaluare, introduse la examenul de licență, conform planului de învățămînt.

Nota finală acordată evaluării probei de profil se determină cu relația:

Nfp = 0,6 · Mp + 0,4 · Nl

Nota finală acordată evaluării probei de specialitate I, se determină cu relația

Ns1 = 0,6 · Ms1 + 0,4 · Nl

Nota finală acordată evaluării probei de specialitate II, se determină cu relația

Ns2 = 0,6 · Ms2 + 0,4 · Nl

Notele finale acordate în rezultatul evaluării la probele examenului de licență se vor rotunji în folosul candidatului.

Secretarul tehnic al Comisiei de licență va introduce în Sistemul Informațional „Decanat” notele de la susținerea tezei/proiectului de licență imediat după notarea tezelor de licență de către Comisia de licență. Celelalte note vor fi calculate în regim automat și anunțate candidaților de către Comisia de licență în aceeași zi.

Notele astfel obținute de candidat se reflectă în borderouri separate, în Procesul-verbal al Comisiei de licență, foaia matricolă și în Suplimentul la diplomă.

Comisia de licență va examina în cadrul unei ședințe 7-10 teze de licență. Pentru susținerea unei teze de licență se va acorda pînă la o oră academică.

Metodologia promovării examenului de licență, promoția 2015, la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți a fost aprobată la ședința lărgită a Senatului universitar și a Consiliului de Administrație din 27.05.2015.

 

Rectorul Universității                                                                                           Gheorghe Popa