22.03.2017 08:16 Category: Avize

ANUNȚ PRIVIND SUSŢINEREA TEZEI DE DOCTORAT

SE ANUNŢĂ SUSŢINEREA TEZEI DE DOCTOR

  Pretendent

GAVRILIȚĂ Laura (România)

Conducător ştiinţific

GAGIM Ion

Consiliul ştiinţific specializat

D35 532.02-02

Tema tezei

FORMAREA CULTURII ETNOARTISTICE LA ELEVI PRIN VALORIFICAREA DIDACTICĂ A TEATRULUI POPULAR

Specialitatea

532.02. Didactica școlară (Muzica)

Data

31 martie 2017

Ora

14.00

Local

Sala Senatului Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți

 

PRINCIPALELE PUBLICAŢII ŞTIINŢIFICE LA TEMA TEZEI ALE AUTORULUI

  1. Gavriliţă L. Datini şi obiceiuri strămoşeşti de iarnă pe Valea Trotuşului, Judeţul Bacău // În: Revistă de cultură, ştiinţă şi practică educaţională: Artă şi Educaţie artistică, Bălţi, 2013, nr. 1 (21), p. 41-44, Categoria B, ISSN 1857-0445, (0,3 coli de autor);
  2. Gavriliţă L. Repere psihopedagogice ale formării culturii etnoartistice la elevi, // În: Revistă de cultură, ştiinţă şi practică educaţională: Artă şi Educaţie artistică, Bălţi, 2014, nr. 1 (23), p. 91-103, Categoria B, ISSN 1857-0445,  (0,3 coli de autor);
  3. Gavriliţă L. Model pedagogic de formare a culturii etnoartistice la elevi prin manifestări ale teatrului popular în Revista de Ştiinţe socio-umane, p. 43-51, ISSN 1857-0119, Chişinău, R. Moldova.
  4. Gavriliţă L. Conceptualizarea notiunii de cultură  etnoartistică – obiectiv al educaţiei artistice,  În: Starea de a fi român. Editura Alma Mater,  Bacău, 2009, p. 163-174. ISBN 978-606-527-019-0.

 

REZUMATUL TEZEI

1. Problematica abordată constă în fundamentarea psihopedagogică a formării culturii etnoartistice prin integrarea teatrului popular din perspectiva aplicării modelului pedagogic elaborat care a condus în mod eficient la creșterea nivelului de cultură etnoartistică a elevilor.

2. Conţinutul de bază al tezei

Cultura etnoartistică se prezintă ca un concept sintetic, sincretic, ca o realizare filosofică, antropologică, psihologică, artistică a personalităţii. Cultura etnoartistică situată între totalitatea valorilor artistice create de popor de-a lungul istoriei şi capacitatea de receptivitate estetico-artistică a personalităţii, reprezintă aspectul atitudinal şi aptitudinal al poporului (a personalităţii). Prezenţa culturii etnoartistice a personalităţii se observă prin capacitatea de reflectare despre arta populară şi aprecierea ei din punct de vedere valoric, care, prin urmare, poate asigura existenţa personalităţii, poporului, neamului.

 3. Principalele rezultate obţinute

  • A fost concepută şi validată experimental teleologia educaţiei etnoartistice care a pus în valoare: funcţiile şi principiile ei; a conturat dimensiunile educaţiei etnoartistice; a eşalonat formele, etapele, metodele şi strategiile educaţiei etnoartistice şi a structurat componentele culturii etnoartistice;
  • A fost elaborată o metodologie de formare a culturii etnoartistice a elevilor ce reprezintă instrumentarul tehnologic de organizare-desfăşurare şi monitorizare a activităţii didactice;
  • Au fost stabilite componentele/ descriptorii culturii etnoartistice, care au prevăzut: cunoştinţele etnoculturale, interesul pentru cultura etnoartistică, gândirea etnoculturală, activitatea etnoculturală;
  • Educaţia muzicală este o componentă esenţială în formarea culturii artistice şi a celei spirituale, iar rezultatele cercetării au demonstrat că axarea pe valorile etnoartistice ale teatrului popular dezvoltă cultura etnoartistică, care este o componentă indispensabilă a culturii muzical-artistice şi a culturii spirituale.