ANUNȚ PRIVIND SUSŢINEREA TEZEI DE DOCTORAT
SE ANUNŢĂ SUSŢINEREA TEZEI DE DOCTOR
Pretendent | GAVRILIȚĂ Laura (România) |
Conducător ştiinţific | GAGIM Ion |
Consiliul ştiinţific specializat | D35 532.02-02 |
Tema tezei | FORMAREA CULTURII ETNOARTISTICE LA ELEVI PRIN VALORIFICAREA DIDACTICĂ A TEATRULUI POPULAR |
Specialitatea | 532.02. Didactica școlară (Muzica) |
Data | 31 martie 2017 |
Ora | 14.00 |
Local | Sala Senatului Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți |
PRINCIPALELE PUBLICAŢII ŞTIINŢIFICE LA TEMA TEZEI ALE AUTORULUI
- Gavriliţă L. Datini şi obiceiuri strămoşeşti de iarnă pe Valea Trotuşului, Judeţul Bacău // În: Revistă de cultură, ştiinţă şi practică educaţională: Artă şi Educaţie artistică, Bălţi, 2013, nr. 1 (21), p. 41-44, Categoria B, ISSN 1857-0445, (0,3 coli de autor);
- Gavriliţă L. Repere psihopedagogice ale formării culturii etnoartistice la elevi, // În: Revistă de cultură, ştiinţă şi practică educaţională: Artă şi Educaţie artistică, Bălţi, 2014, nr. 1 (23), p. 91-103, Categoria B, ISSN 1857-0445, (0,3 coli de autor);
- Gavriliţă L. Model pedagogic de formare a culturii etnoartistice la elevi prin manifestări ale teatrului popular în Revista de Ştiinţe socio-umane, p. 43-51, ISSN 1857-0119, Chişinău, R. Moldova.
- Gavriliţă L. Conceptualizarea notiunii de cultură etnoartistică – obiectiv al educaţiei artistice, În: Starea de a fi român. Editura Alma Mater, Bacău, 2009, p. 163-174. ISBN 978-606-527-019-0.
REZUMATUL TEZEI
1. Problematica abordată constă în fundamentarea psihopedagogică a formării culturii etnoartistice prin integrarea teatrului popular din perspectiva aplicării modelului pedagogic elaborat care a condus în mod eficient la creșterea nivelului de cultură etnoartistică a elevilor.
2. Conţinutul de bază al tezei
Cultura etnoartistică se prezintă ca un concept sintetic, sincretic, ca o realizare filosofică, antropologică, psihologică, artistică a personalităţii. Cultura etnoartistică situată între totalitatea valorilor artistice create de popor de-a lungul istoriei şi capacitatea de receptivitate estetico-artistică a personalităţii, reprezintă aspectul atitudinal şi aptitudinal al poporului (a personalităţii). Prezenţa culturii etnoartistice a personalităţii se observă prin capacitatea de reflectare despre arta populară şi aprecierea ei din punct de vedere valoric, care, prin urmare, poate asigura existenţa personalităţii, poporului, neamului.
3. Principalele rezultate obţinute
- A fost concepută şi validată experimental teleologia educaţiei etnoartistice care a pus în valoare: funcţiile şi principiile ei; a conturat dimensiunile educaţiei etnoartistice; a eşalonat formele, etapele, metodele şi strategiile educaţiei etnoartistice şi a structurat componentele culturii etnoartistice;
- A fost elaborată o metodologie de formare a culturii etnoartistice a elevilor ce reprezintă instrumentarul tehnologic de organizare-desfăşurare şi monitorizare a activităţii didactice;
- Au fost stabilite componentele/ descriptorii culturii etnoartistice, care au prevăzut: cunoştinţele etnoculturale, interesul pentru cultura etnoartistică, gândirea etnoculturală, activitatea etnoculturală;
- Educaţia muzicală este o componentă esenţială în formarea culturii artistice şi a celei spirituale, iar rezultatele cercetării au demonstrat că axarea pe valorile etnoartistice ale teatrului popular dezvoltă cultura etnoartistică, care este o componentă indispensabilă a culturii muzical-artistice şi a culturii spirituale.